Dla rodzica - adaptacja

Początek pobytu w żłobku lub przedszkolu, czyli okres adaptacji do nowych warunków jest dla każdego dziecka sytuacją trudną. Dziecko trafia do nieznanego pomieszczenia, śpi w obcym łóżeczku i zajmują się nim „ciocie”, którym jeszcze nie ufa. Najważniejszym powodem frustracji jest nieobecność najbliższych mu osób. Wszystko to sprawia, że dziecko czuje się porzucone, zagrożone, nieszczęśliwe. Naturalne jest więc, że w okresie adaptacji większość dzieci niemal przy każdym rozstaniu reaguje płaczem. Jak możemy dziecku pomóc?

Początek pobytu w żłobku lub przedszkolu, czyli okres adaptacji do nowych warunków jest dla każdego dziecka sytuacją trudną. Dziecko trafia do nieznanego pomieszczenia, śpi w obcym łóżeczku i zajmują się nim „ciocie”, którym jeszcze nie ufa. Najważniejszym powodem frustracji jest nieobecność najbliższych mu osób. Wszystko to sprawia, że dziecko czuje się porzucone, zagrożone, nieszczęśliwe. Naturalne jest więc, że w okresie adaptacji większość dzieci niemal przy każdym rozstaniu reaguje płaczem. Jak możemy dziecku pomóc?

Ważne jest, aby osoba przyprowadzająca dziecko do żłobka lub przedszkola potrafiła kontrolować własne zachowania. Jeśli jest spokojna, potrafi opanować własne uczucia związane z sytuacją rozstania się z dzieckiem, łatwiej wchodzi ono do grupy. Jeśli rodzice są zdenerwowani przy rozstaniu, odczuwają niepokój, dziecko wyczuwa takie emocje i zaczyna bać się jeszcze bardziej. Pozytywne nastawienie do żłobka i przedszkola – nigdy nie rozmawiajmy o negatywnych aspektach żłobkowego i przedszkolnego życia przy dziecku, ponieważ budzi to uczucie niepokoju. Dobrze jest po odebraniu  porozmawiać z dzieckiem o tym, co robiło, z kim się bawiło, jakie zabawki były.

Ważne jest, aby osoba przyprowadzająca dziecko do żłobka lub przedszkola potrafiła kontrolować własne zachowania. Jeśli jest spokojna, potrafi opanować własne uczucia związane z sytuacją rozstania się z dzieckiem, łatwiej wchodzi ono do grupy. Jeśli rodzice są zdenerwowani przy rozstaniu, odczuwają niepokój, dziecko wyczuwa takie emocje i zaczyna bać się jeszcze bardziej. Pozytywne nastawienie do żłobka i przedszkola – nigdy nie rozmawiajmy o negatywnych aspektach żłobkowego i przedszkolnego życia przy dziecku, ponieważ budzi to uczucie niepokoju. Dobrze jest po odebraniu  porozmawiać z dzieckiem o tym, co robiło, z kim się bawiło, jakie zabawki były.

Jeśli rodzice nie widzą nic strasznego i złego, jeśli nie płaczą razem z dzieckiem, a zachowują pogodę i opanowanie, wtedy i dziecku łatwiej będzie zaakceptować nową sytuację w jakiej się znalazło. Atmosfera towarzysząca wchodzeniu i wychodzeniu ze żłobka lub przedszkola, także nie jest bez znaczenia. Starajmy się unikać pośpiechu, szarpania przy ubieraniu, aby nasza pociecha nie kojarzyła placówki z negatywnymi doświadczeniami.

Czas w jakim dziecko przebywa poza domem jest bardzo ważnym czynnikiem. Nie wolno na początku zostawiać go w żłobku lub przedszkolu na ponad 9 godzin, a tym bardziej jeszcze dłużej. Jeżeli istnieje jakakolwiek możliwość należy przychodzić po dziecko jak najwcześniej (w okresie adaptacji najpóźniej tuż po obiedzie). Im krócej na początku pozostaje ono w żłobku lub przedszkolu w ciągu dnia, tym szybciej zaadaptuje się do nowego otoczenia. Skracanie pobytu nie oznacza pozostawiania go czasami w domu, nawet jeśli istnieje taka możliwość.

Dziecko należy przyprowadzać codziennie. Chodzenie „w kratkę” bardzo utrudnia dziecku przyzwyczajenie się do opiekunek, nauczycieli i rówieśników. Po powrocie do domu znajdźmy czas dla dziecka. Spokojne, wyciszające zabawy ukoją jego nadwyrężony układ nerwowy. Dziecko przebywa kilka godzin w dużej, gwarnej grupie i potrzebuje spokoju. Spacer, czytanie książek, rozmowy, indywidualna zabawa będą lepszym sposobem na spędzenie czasu niż pójście na hałaśliwy plac zabaw.(maluch będzie miał niedosyt kontaktów indywidualnych i musimy mu to zapewnić). Zapoznajmy się z planem dnia obowiązującym w placówce i wprowadźmy go wcześniej w swoim domu. Dzięki takiemu zabiegowi dziecku dużo łatwiej będzie dostosować się do cyklu dnia.